- Åh nei, må vi forurense igjen?

Min lille miljøagent som passer på at vi gjør det rett her i huset!

Det er ikke alltid like lett å ha svaret på alt de små arvingene våre spør oss om.

Min lille skolegutt har den siste tiden blitt mer og mer interessert i miljøvern og forsøpling, og nå begynner vi andre i familien å få passet påskrevet av seksåringen.

Alt fra kildesortering til hvorfor det er viktig med trær, dyreliv og insekter, er ting jeg kan få høre om på sengekanten.

Vi kildesorterer selvsagt, og til min store glede, så kunne jeg oppklare for gutten sist vi snakket om det, at vi faktisk kildesorterer mer enn han har fått med seg. (Han var nemlig litt lei seg for at vi ikke gjorde alt de snakket om på skolen).

Hadde gjort en innsats

Tilfeldigvis den dagen, så hadde jeg virkelig gjort en sorteringsjobb av de sjeldne!

Jeg hadde kastet glass og metall i rett konteiner (hadde hatt jentemiddag, så det gikk en del flasker med sprudlevann), satt papp og plast ut på gata til henting, levert inn batterier i beholderen på Kiwi og til og med levert kaffekapsler i retur hos Nespresso. Det manglet bare å levere klær til Fretex.

Til tross for min, i mine øyne, fantastiske innsats for miljøet, hadde jeg tydeligvis ikke gjort nok, for på vei til skolen dagen etterpå får jeg høre det!

- Hvilken bil skal vi kjøre? spør Sverre.

- Vi skal kjøre svarte-bilen, svarer jeg. (Svarte-bilen er altså en Skoda Oktavia som går på bensin, men siden jeg ikke er så interessert i biler, har den blitt hetende svarte-bilen.)

- Åh nei, MÅ vi forurense igjen? Kommer det bekymringsfult fra seksåringen.

Takk for den, tenker jeg i mitt stille sinn, og begynner på en forklaring om at pappa har tatt EL-bilen for han skal kjøre lengre enn oss, og da er det best at han tar den.

Forklaringen falt ikke helt i god jord, for han syntes tydeligvis at det var urettferdig at VI måtte forurense, mens pappa ikke trengte å gjøre det.

Tror jeg må få meg en sykkel, slik at vi kan sykle til skole og barnehage de neste ukene.
Blir et ekstra påskudd til å komme seg ut å få litt mer trening i hverdagen!



Blogglisten

Kommentarer

Populære innlegg