Bruk tid med barna til kreativ lek rundt bordet!


Jeg innrømmer én ting; Det blir litt mye iPad noen ganger. Derfor får jeg ekstra god samvittighet når jeg faktisk setter meg ned og holder på med litt annerledes kreative prosjekter med ungene.

Når ungene stirrer inn i skjermen på Brannmann Sam, på Kråkeklubben eller noen av de andre tingene de ser på, så er det nesten umulig å spørre dem om noe.

Med et felles prosjekt på bordet, får man ikke bare god samvittighet for at man gjør noe kreativt og gøy, man får faktisk også en veldig god samtale med ungene ut av det.

(Nå vet jeg alle som er kjærester i klassen, hva de gjorde i gymtimen og hvem som har gjort hva de siste dagene. Vanligvis får jeg bare svarene "vet ikke" og "husker ikke".)

Lagde PANDA-lue

Her om dagen fikk vi sjansen til å teste ut februar-boksen til Kreakid!

Kreakid er bokser med hobby-prosjekter du kan abonnere på, og som blir sendt rett hjem til postkassa di en gang i måneden. Det blir derfor ekstra lett å gjennomføre gøyale kreative prosjekter med de små noen kvelder i måneden.

Denne måneden har de samarbeidet med WWF, og hovedprosjektet var å lage en panda-lue!

Jeg visste på forhånd at vi skulle lage en panda-lue, men må si jeg ble lettet da Sverre åpnet boksen og det faktisk lå en FERDIGSTRIKKET lue oppi der. Det eneste jeg har strikket tidligere er nemlig en LAPP! Altså et firkantet stykke med strikk som måler ca 20x20 cm!

Å lage noe som kan brukes på hodet, syntes Sverre var ekstra gøy. Allerede før vi hadde kommet i gang, spurte han om han kunne få ha den på seg på skolen dagen etter.

Siden jeg ikke er noen sy- eller strikkedame, lurte jeg litt på hvordan dette prosjektet ville gå. Men med fine instruksjoner, kom minnene tilbake fra egen barndom da jeg selv lagde dusker til å ha på min egen lue, som farmoren min hadde strikket til meg.

Det var derfor ekstra hyggelig å se at seksåringen satt dypt konsentrert og prøvde å få til sin egen dusk. Eller vi måtte altså lage tre dusker, for vi skulle ha to ører og en nese. (Sverre likte så godt å lage dusker at vi kunne sikkert laget pandaluer til hele familien uten problem.

Når øynene skulle klippes ut måtte mamma til pers. Jeg satt nok ganske konsentrert og med tunga ut munnen da jeg klippet dem ut, for plutselig hørte jeg gutten si:

- Det der går bra mamma, du får det til!

(Takk skal du ha, takk for tilliten og oppmuntringen, men forstår at forventningene til mor ikke er de aller største...)

Vi ble i hvert fall veldig stolte av resultatet når lua var ferdig! Nå er det jo ikke lenge til karneval-sesongen begynner, så det lille prosjektet har faktisk gitt meg selvtillit nok til at jeg tenker at jeg kan kaste meg ut i litt enkel kostymelaging igjen om det trengs...

Mais-puffer i hele stua

Det andre kreative prosjektet vi testet fra Kreakid-boksen var å lage bilder av mais-puffer. Vet ikke helt om de heter det, men se bildene, så forstår dere hva det er.

Det er som små forvokste puffede ris, og de veier ingen ting. Fukter man dem litt, kan man klistre dem fast til ting og lage fine bilder.

I vår boks lå det to bilder som vi kunne "fargelegge"med disse puffene. Vi tok for oss et bilde hver. Jeg var veldig nøye på at jeg ville ha de små puffene i en skål, for jeg så for meg at de lett kunne bli strødd utover i hele stua og på kjøkkenet.

- Ja da mamma, jeg skal være forsiktig, svarte Sverre.

To minutter senere hadde mor selv klart å tippe skålen med de fargerike puffene utover hele bordet.

Med glimt i øyet ser Sverre på meg og sier.

- Jeg må nyse!

- NEI, roper jeg før jeg forstår at seksåringen bare har tullet med meg. Han lot meg bare få smake egen medisin.

Vi fullførte bildene våre, og siden vi hadde en del små maispuffer igjen, så lagde Sverre også et bilde med navnet sitt på som han skal ha på rommet sitt.

Dagen etter at vi testet to av i alt tre prosjekter i boksen fra Kreakid, ble det mye iPad-seeing igjen. Da var jeg ekstra glad for at vi hadde kost oss så mye dagen før med to små hobbyprosjekter og gode samtaler.

Sverre åpnet KreaKid-boksen og fant en lue. Jeg visste at det skulle lages pandalue, og må si jeg var utrolig lettet for at jeg ikke måtte STRIKKE lua før vi kunne gå igang med å lage panda av den!

Garnnøste, nål og filt, samt nøye forklaring følger med i KreaKid-boksen. Her er det ingen sak å komme i gang, selv for mødre som har glemt hvordan man lager dusk...

Husker jeg lagde dusker hos min egen farmor da jeg var liten. Sverre syntes det var gøy å lage dusker, selv om det måtte et par forsøk til for å få rett størrelse på den.

En "øre"-dusk klar til montering på panda-lua. 

Slik gjør du det mamma! Sverre ble en reser på å snurre garn til dusker, og kunne gjerne laget flere enn de tre som trengtes for ører og nese på lua vår.

Lillebror ville også være litt med, men da han var ferdig badet og ikledd pysj, så var lua ferdig. Prosjektet passet nok uansett bedre for de som var over 2 år.


Vi festet også den lille WWF-buttonsen på lua, siden prosjektet er i samarbeid med WWF. Riktig fin ble den, og ekstra bra å støtte et så viktig arbeid som WWF gjør! 

Småtten ville også være lue-modell i pysjen.

Dagens andre kreative prosjekt var å feste maispuffer på bilder. 

Her er det bare å bruke kreativiteten, og her kunne fint minsten vært med. Men han hadde tatt kvelden.

De små maispuffene minner om store puffede ris, og veier ingen ting. For å feste dem på bildene, er det bare å våte dem litt på en klut, så blir de som klister på den våte siden.

Når mamma veltet skålen med maispuffene, truet Sverre med å nyse slik at alt ville spre seg over hele stua og kjøkkenet. NEI, ropte jeg, og guttungen bare lo. Du vil ikke leke noen plukke-opp-lek med disse!

Resultatet etter en kvelds kreativ lek. Kul panda-lue og to bilder pyntet med maispuffer. Vi fikk en del maispuffer til overs, så da lagde Sverre et navneskilt til rommet sitt.

Bestiller du februar-boksen fra Kreakid, så går 20 % av overskuddet til WWF og deres arbeid med å ta vare på pandaen og andre truede dyr. Boksen bestiller du på Kreakid.no. Vi har testet denne boksen gratis, og det er altså mer i pakken enn du ser her.

Vil du være med å støtte WWF, så kan du jo melde barna dine inn i Pandaklubben. Det koster 250 kr per år, og da  får barnet Pandabladet i postkassa hvor de kan lese om naturen og mange spennende dyrearter. Nye medlemmer får også klistremerkebok og en søt pandanøkkelring i velkomstgave. Sverre er herved innmeldt!



Blogglisten

Kommentarer

Populære innlegg