Julegavetips til barn - i siste liten!

Jeg kjenner flere som er ute i siste liten for å kjøpe de siste (eller første) julegavene!

For å gjøre det lettere for deg, kommer her en liste over julegaver du kan fikse helt i siste liten. De fleste uten til og med å gå ut døra!

Julegavetips til barna!

1) Last ned ny musikk på en enhet ungen kan bruke selv

Hva med å støtte norsk barne-musikk, og gå for skiven som heter Kaptein Snabelbæsj og hjertetyven! Bare navnet på skiva gjør den jo verd å høre på!

Den er skikkelig gøyal, og flere av sangene blir her danset til i stua når vi kjører familiedisco.

En av sangene, Trompesang, har kule ordspill på prompe og fis, så her er det bare å lære seg teksten, så har man det skikkelig gøy på discoen for de minste.

Siden jeg ikke er noen garvet musikkjournalist selv, tillater jeg meg å sitere fra deres egen beskrivelse av albumet: "Vi har plukket det beste fra musikksjangerens godteributikk og satt sammen fargesprakende 60-tallspop, snurrende 70-talls psykedelia, et snev av samtidsmusikk, 80-tallsestetikk og singer-songwritermystikk i en moderne produksjon. Og den røde tråd? - Eksploderende musikkglede!"

Jeg er enig! En perfekt musikk-julegave til de minste!


2) Kino

Hvorfor ikke kjøpe en kinobillett eller to. Det kjøper du på nett, printer ut og pakker inn. Enklere blir det ikke. Det er heller ikke noe som blir satt på hylla eller som blir lagt nederst i lekekassa.

Jeg kan røpe at under vårt juletre i år, så ligger det kinobilletter til årets høydepunkt på kino-fronten, nemlig Hakkebakkeskogen. Vi går på kino 1. juledag. I år får til og med minsten på to og et halvt være med. (Jeg er spent på om det vil funke, men jeg har såpass tro på filmen at jeg satser på at det går fint!)



3) Opplevelser

Under treet i år ligger også skikurs til størstemann og deltakelse i Barnas Holmenkolldag for begge ungene. Alt dette kan du kjøpe på nett og printe selv i siste liten.

Sverre var med på Barnas Holmenkolldag i år, og det var en stor hit. Mye folk, men organisert galskap med mye glede for de små.

Andre opplevelser kan være teater- eller konsertbilletter. Her finns mye å velge blant. Ta bare et søk på de forskjellige søkemotorene for billetter, så finner du sikkert flere ting.

Tur til et lokalt lekeland eller svømmehallen, kan også være ting man kan printe ut og legge under treet.





4) Last ned et nytt spill til iPaden

Har barnet tilgang på en iPad, er det en hyggelig ting å få et nytt spill her. Her i huset elsker vi spillene som også lærer de små noe.

Favoritten er nok appen Numbers fra Dragonbox eller DragonBoxPlus fra samme spillutvikler. Her lærer skolegutten matte på en gøyal måte.


5) Bøker

I desember har jeg nevnt flere bøker her på bloggen som vi har kost oss med og som jeg anbefaler videre. Selv synes jeg det er veldig lett å kjøpe bøker i julegave til unger, for det er noe de fleste setter pris på, og så slipper man tenke på klesstørrelser.

Enkelt å få byttet er det også, om man skulle kjøpe noe som de har fra før. Her er det eneste tipset hvor du må komme deg ut i en butikk.

Hakkebakkeskogens bakebok er morsom, lærerik og har en hel haug med fine oppskrifter du og barnet kan bake sammen. Husker selv jeg fikk en bakebok da jeg var liten. Jeg bakte så mye at jeg til slutt åpnet bakeri. Jeg solgte til alt av naboer helt til fadern fortalte meg om inntekter og UTGIFTER. Han var kanskje lei av å brødfø hele nabolaget, og ba meg derfor betale for råvarene jeg brukte. Da ble ikke forretningen like lukrativ, men jeg fortsatte å bake til oss selv.

Disse to passer for de minste barna! Gi sangboka til noen du vet har en mor som ikke kan synge, og ha det litt gøy på hennes bekostning.

Disse bøkene passer perfekt til førsteklassingen! Engasjerende tema for små gutter i hvert fall. Og med tydelige tekster inspirerer de til å lese selv. Se alt jeg har skrevet om disse bøkene her.

Kommentarer

Populære innlegg