Hvorfor jeg er i Hvem Hva Hvor!


For noen år siden, hørte jeg på flere fester folk snakke om at de ønsket å komme i det som vel kan sies å være et historisk verk, nemlig Hvem Hva Hvor.

Det er liksom to bøker man i Norge kan bli foreviget i, og det er boka om Guinness World Records, og Aftenpostens årsleksikon, Hvem Hva Hvor. Nå har altså denne madammen havnet på en av sidene i det som markedsføres som årets julegave!

Årsleksikonet ble første gang utgitt i 1935, og har vært utgitt i alle år etter det, minus krigsårene.

Nå er jo ordet leksikon noe man forbinder med 15 monstrøse bøker som gjerne var innbundet i skinn og sto strategisk plassert i bokhyllen hjemme i møblerte hjem. Nå til dags derimot kunne de fleste ikke tenkt seg å hatt noe slikt i stua. Man har jo tross alt Wikipedia, og det leksikonet tar ikke opp mange hyllemeter.

Men jeg er altså avbildet i Hvem Hva Hvor.

Så da jeg stolt og glad fortalte dette til en venninne, at jeg "hadde blitt historisk, og kommet meg inn i Hvem Hva Hvor", så var hennes første kommentar: - Åh, gis de bøkene fortsatt ut? Det kan ikke være  mange som leser dem vel?

- Jo, selvsagt gis den ut! Og jeg er INNI den! fortet jeg meg å si. Er det ikke gøy!?

- Ja, gøy det, sa venninna min, ikke fullt så imponert.

Antar hun ikke helt er i målgruppen for slike bøker, jeg skriver det av på det, for jeg synes det er superstas å bli foreviget her. Boka har tross alt (i følge Wikipedia,) blitt utgitt helt siden 1935, og har blitt utgitt i omlag fem millioner eksemplarer! I 2015 hadde boken et opplag på 10.000, noe som faktisk er veldig høyt for en gjennomsnittlig bok. Bøker i Norge kan bli gitt ut i både 1000 og 3000 eksemplarer og forlagene synes fortsatt at det var en bok det var verd å gi ut.

Nå skal det sies at jeg aldri har drømt om å komme i noen slik bok, men når jeg først fikk beskjed om at jeg var avbildet der, så var det rett og slett litt sta. Ble litt smigret nesten.

Hvorfor jeg er i boka

Men nok skryt om boka, hvorfor i all verden har jeg havnet der lurer du kanskje på!?

Det er rett og slett slik at jeg tilfeldigvis kjenner ei som skriver litt i Hvem Hva Hvor, og hun hadde behov for bilder av årets store sommer-snakkis, festivalsengen.

I sommer lagde jeg og familien en liten videosnutt om hvor vanskelig det faktisk var å få luft i disse festivalsengene.

Det viste seg å absolutt ikke være like lett som på reklamen. Videoen endte opp med å bli sendt en hel helg på TV 2, TV2.no og på Nyhetskanalen, og på grunn av dette ønsket venninnen min å lage noe på dette.

Hun spurte om jeg hadde noen bilder fra seansen vår med å få luft i senga, og jeg sendte henne flere. Trodde hun kom til å bruke et med ungene på, men tydeligvis var det mer gøy med en godt voksen formfull dame som klamret seg til senga.

Men som du kanskje har forstått, så er jeg egentlig bare stolt av å ha fått trynet mitt trykket i boka. Det er jo ganske kult, selv om den eneste som fikk navnet sitt inn der, var MAMMA!
Det var nemlig hun som var fotograf, og siden fotografens navn alltid skal fremkomme, så har altså hun også klart å snike seg inn der! Men det er hun ærlig fortjent. Hun var en veldig flink fotograf på videoen også!

Siden det å komme inn i et historisk bokverk var såpass gøy, er det vel bare å begynne å klekke ut en idé til å komme inn i det andre årlige verket, rekordboka.....eller ikke. Tror jeg nøyer meg med denne.

Kjøp den gjerne til jul til et familiemedlem som har alt! Jeg signerer selvsagt på "siden min" om du ber meg om det! hehe

Tillater meg å være litt høy på meg selv i dette innlegget, og så lover jeg å komme ned på jorden igjen i morgen!

Fortsatt god jul!

Beate
Faksimile Hvem Hva Hvor 2017.




Her ser du videoen vi spilte inn og som ble vist på TV 2. (Om du ikke får spilt den av her, så prøv på TV2.no her.)





Kommentarer

Populære innlegg