Endelig leseglede i hjemmet! Slik gikk vi fra å HATE å lese til å ELSKE det!

Gjett om Sverre lurte meg!

I disse dager er det ikke bare julens magi som begynner å snike seg inn i hjemmet vårt her på Blommenholm. Vi opplever nemlig en mye større magi jeg bare har hørt andre foreldre har snakket om.

Jeg snakker om magien og det spennende som skjer når et barn for første gang klarer å sette bokstaver sammen til ord, og forstår at de danner en fantastisk fortelling!

Vi er der nå! Min lille store seksåring som begynte på skolen i høst, har etter en høst med prøving og feiling, med mye frustrasjon og med enda flere oppturer, nå nesten klart å knekke lesekoden helt!

Noen ord er fortsatt for lange og vanskelige, men vi er virkelig på vei!

Hjelp på veien

I starten var det mye motvilje, bokstavene ville ikke bli til ord, og førsteklassingen HATET virkelig leseleksene som kom hjem i sekken.

Vi har i alle år lest mye for ham, og vet at han setter pris på en god historie, så det er mulig at å lese korte ord som LE, LO, OS og LOS ikke var så veldig motiverende. Men man må jo starte et sted! Man starter jo ikke akkurat med Ibsens samlede verker.

Men så en dag vant jeg en kul bok i en konkurranse på Instagram i regi av @barneboker! Jeg endte faktisk opp med å få en hel liten eske med kule bøker til barna, og det ble virkelig spikern i kista for VIL-IKKE-LESE-KRISA i hjemmet. (Tusen takk Cappelen Damm! )

For med bøker som var lettleste, hadde stor skrift, og som var tilpasset interessene til en gutt som akkurat hadde blitt seks år, så ble plutselig alt GØY å lese igjen!

Lurte meg

Jeg startet med å lese boka Dinosaurer i skumringen for han, vel vitende om at dinosaurer er noe som står høyt i kurs.

På noen av sidene er det uthevet noen ord som en av hovedpersonene i boka skriver, og disse ordene ville Sverre veldig gjerne lese selv. (Yes, tenkte jeg, nå begynner det å løsne. Først leseglede, så lære å lese!)

Jeg leser med den største innlevelse jeg klarer, vi ser på bildene, og Sverre er skikkelig entusiastisk.

Etter en stund begynner jeg nesten å tenke at han må være et lite geni, for han vet jo navnet på alle dinosaurene, og han tipper rett hele tiden på hva som kommer til å skje.

- De møter nok på en stor Tyrannosaur, de er kjempestore og farlige, sier han.

At han med en gang er familiær med de andre dinosaurnavnene "Pteranodonen" og "Triceratopsen" som mor selv har litt vanskeligheter med å uttale, skriver jeg av som barnekunnskap fra barnehagen.

Men så, når vi den første dagen har lest nesten halve boken, og jeg sier at jeg gleder meg til å lese videre dagen etter, for "nå er det jo så spennende", så sier Sverre:

- Ja, du får vente til i morgen med å se hva som skjer. Jeg vet hva som skjer!

- Vet du hva som skjer, spør jeg vantro.

- Ja, selvsagt vet jeg det. Vi har jo lest den boka på skolen med læreren min!

Så kommer det fram at han likte boka så godt at han ikke hadde villet fortelle meg at han hadde lest den, for han ville jo så gjerne høre den på nytt! DET kaller jeg innertier av en bok! Kan ikke annet enn å anbefale den videre!

Jeg spurte Sverre om hva de andre i klassen syntes om boka når den ble lest høyt, og da var svaret at alle unntatt to av jentene syntes at den var gøy og spennende. 

Lese selv

Etter at vi hadde lest ferdig Dinosaurer i skumringen, tok jeg fram de ekstra bøkene vi hadde fått i pakken. Du kan si de treffer spikeren på hodet på tema, når de handler om Star Wars og om Lego Nexo Knights, for det er jo akkurat det han sitter og leker med oppe på rommet sitt hele tiden. (Vel all den tid han ikke ser filmer om det samme på iPaden sin).

Med disse bøkene har lesegleden og viljen til å lese selv virkelig skutt fart, for hver dag når vi er ferdige med leseleksen på arket fra skolen, så leser Sverre noen sider i disse bøkene til meg.

De vanskelige ordene leser jeg, og så leser han resten!

Disse bøkene har virkelig gjort at Sverre har fått fart på lesingen! Det er interessant, han er helt inne i temaet hva det handler om, han forteller gjerne mer av historien om det vi leser om, og vi får gode samtaler ut av lesestunden!

Hadde jeg ikke bare vært mamma, men også litteraturkritiker i avisene, hadde jeg sagt at alle tre bøkene står til terningkast 6 hvis målgruppen din er en seksåring som akkurat har begynt å lese!

BB-8s eventyr handler om den lille droiden BB-8 som blir med i kampen om å redde galaksen. Vi får høre om Motstanden og den dystre Første orden. Her er både enkle historier og sider som er mer faktapreget. Mange vanskelige navn i Star Wars-universet, men det er nok kun for mor, ikke for guttungen eller om det er far som leser.

På slutten av boka kommer både en quiz om det dere har lest, en ordliste (som er nyttig for mor) og en leseveiledning ti foreldre om tips til å hjelpe barnet.

Lego Nexo Knights-boken er bygget på samme lest som Star Wars-boken, men her står De tapre ridderne i fokus. Du kan lese om hver og en av ridderne, om fortrex-festningen, Nexo krefter og mye mer. Dette er spennende for enhver Lego-frelst førsteklassing. Også denne boka har quiz, ordliste og leseveiledning til foreldre bakerst.

Har du ei lita jente som skal lære å lese, ser jeg bak i boka at det også finnes "jente-bøker" i samme sjanger, da med Lego Friends-gjengen og med tittel Kjæledyr.


Siden jeg er så takknemlig for de fine bøkene jeg fikk i posten, oppfordrer jeg ALLE til å sjekke ut BLOGGEN Forlagsliv som daglig skriver om masse kule bøker til barn og unge. Der finner du også flere konkurranser! Kanskje det er DU som får en bok i posten neste gang!

Jeg vet hva Sverre skal få i julegave i hvert fall! Det blir oppfølgerne til Dinosaurer i skumringen! Det finnes tre bøker i serien, og alle handler om Jack og Annie som forviller seg opp i en trehytte som viser seg å være en tidsmaskin. I vår bok reiser de tilbake til dinosaurenes tid og med alle utfordringer det byr på.

De neste to bøkene reiser de til ridder-tiden (Ridder ved daggry) og tilbake til faraoenes tid antar jeg, siden tittelen er Mumier om morgenen. De to siste vil nok ligge under juletreet vårt i år! (Må bare høre om ikke han har lest de også først, slik at han ikke lurer meg på nytt!)





Blogglisten

Kommentarer

Populære innlegg