Når du på død og liv vil få litt julestemning!

Bukken Blåmann og Sverre!

I helgen var jeg skikkelig innstilt på å få litt etterlenktet julestemning. Jeg elsker nemlig julen, og er en av de mest julete personene jeg kjenner.

Før startet jeg gjerne med juleforberedelser og julemusikk allerede i oktober, men siden vi plutselig har fått inn en ny "merkedag", Halloween, så har jeg altså utsatt mine lystige juleforberedelser til midten av november.

Men denne helgen skulle det altså gjøres, jeg skulle starte julen for fullt!

Lørdag startet fint. Vi var inne hjemme, og klarte rett og slett ikke å bestemme oss for hva vi hadde lyst til å gjøre. Tiden gikk, og før vi visste ordet av det, sto kun et par alternativer igjen på listen over mulige ting å gjøre. Klokken var 17.00, og det var tid for grantenning i sentrum.

Juletre

Da jeg var liten, husker jeg godt hvor gøy det var å gå ned til sentrum første søndagen i advent, og være med på tenningen av lysene på det store juletreet.

Et musikkorps (tror jeg det var) spilte barnslige julesanger, og gangen rundt juletreet ble selvsagt avsluttet med "På låven sitter nissen".

Så kom nissen, og vi fikk en pose med en klementin, en sjokolade og en eske rosiner!
LYKKE!

Siden jeg absolutt vil prakke på ungene mine de samme gode juleminnene som jeg selv har hatt, var det viktig for meg at vi dro til Sandvika for å være med på tenningen av treet der.

Heldigvis var programmet der kortet betraktelig ned fra i fjor, men mens vi ventet på at treet skulle bli tent, ble begge ungene lei. Når vi endelig fikk tent det flotte treet, så sier Sverre litt lettet: - Ja, da ble det endelig tent da mamma. (Han trodde nemlig at vi var der kun for min skyld! Tenke seg det!)

Det ble ingen gang rundt juletreet, men heldigvis dukket nissen og hjelperne hans opp med en stor godtepose til alle, så ungene syntes det var veldig vellykket allikevel, til tross for den kjedelige ventingen.

Siden mamma ikke hadde fått nok julestemning ennå, foreslo jeg å dra til Aker Brygge for å se på fyrverkeriet der.

Har aldri vært med på det før, og vet ikke om det er en tradisjon, men shitt det var fint! Si hva du vil om millioner som går opp i røyk...dette var verdt det!
Det var helt fantastisk å få se på rakettene sittende på bygga der, i relativt varmt vær, og med edru folk rundt oss.

Julemarked

Siden rakett-avslutningen på lørdag ble så bra, var mor skikkelig klar for en julete søndag også! (jeg hadde jo tross alt tenkt at vi skulle på noe julete på dagen på lørdag også, så nå skulle vi ta igjen det tapte)

Mens ungene sov hadde jeg googlet meg fram til at søndagens sted å være hvis man ville komme i skikkelig julestemning var Bogstad hovedgård.

De lokket med julemarked, julepyntet fjøs og stuer.

Før jeg visste ordet av det, satt vi alle i bilen på vei til Bogstad. Når vi begynner å nærme oss, får vi et lite hint om hva som venter oss, for det står biler absolutt over alt! I grøfta, langs veien, på jorder og på det som egentlig var parkeringsplassen, var det pakket med biler.

Vi er heldige og etter 20 minutters leting, finner vi en plass ikke langt fra inngangen.

Så tusler vi opp til gården der, og kommenterer at dette så veldig bra ut. Det var jo ikke så mye folk her.

Det tar noen minutter før det går opp for oss at grunnen til at det ikke virker som om at det er så mye folk rundt huset der, er fordi ALLE står i KØ!

Samtidig tiltar den guffne og kalde vinden som er der, og julestemingen "daler ned i skjul".
Vi får karret til oss noen billetter, presser oss med vognen med en sovende Sebastian i, inn til den indre gården der, og innser at vi med vogn bare kan glemme å gå noe rundt.

Det er fullt der!

Mannen tilbyr seg å stå ute med vognen i vinden mens jeg og seksåringen presser oss fram inn i fjøset.

I fjøset blir vi møtt av noen søte sauer som smiler så pent til oss med hver sin røde sløyfe rundt halsen (der røk lysten på pinnekjøtt i julen!), og lengre inn står tre knøttsmå grisunger og grynter og ser på alle oss som står i kø utenfor båsen deres for å se på dem. (Der ble også lysten på ribbe borte!)

Mens jeg tenker at julen i år blir vegetar, går vi videre innover.

Innerst i fjøset kommer heldigvis et par høydepunkt.

Sverre får lov til å holde en høne! (Jeg syntes han var skikkelig tøff som ville gjøre det, for de føttene deres er jo ikke akkurat ufarlige synes mor)

Bukken Blåmann, som er gedigen, var også et skikkelig høydepunkt! Først lå han og latet seg innerst i båsen sin, men plutselig kom han fram og ville tydeligvis ha en kos av Sverre, for den ble veldig nærgående på seksåringen som hang på gjerdet der.

Men Sverre bryddet seg ikke om en geite-kos. Faktisk sto vi der sikkert i en halvtime og så på Blåmann. (Jeg er faktisk ganske fasinert av geiter. De er noen herlige dyr!)

Ute igjen var far i huset blåfrossen, og vi la planene om ponnyridning, hest og vogn, og tur ned til lysthuset der, på is.

Det var bare å komme seg i bilen igjen før vi alle kunne se fram til dobbel lungebetennelse før jul. (Nei, jeg har ikke hørt om dårlig vær og dårlige klær og så videre..)

Aldri nok!


Som om at vi ikke hadde fått nok av forblåste markeds-boder, så foreslo jeg at vi kunne dra til Bærums verk....

Alle var egentlig fortsatt kalde og forblåste og ingen var egentlig klar for mer "juelstemning", så jeg forstår ikke helt hvorfor vi faktisk dro dit. (tror gubben stakkars var for kald i toppen til å tenke klart, for dette burde han helt klart ha nektet på at vi skulle gjøre)

Vanligvis har vi det veldig hyggelig på Bærums Verk, og det er virkelig et sted jeg kan anbefale, men denne dagen ble alt bare feil.

Vi var der en liten time før jeg innså at forsøket på å få hele familien i julestemning tydeligvis ikke funket denne dagen. (Og hva tenkte jeg på? Blåser det på Bogstad, så blåser det vel for pokker også på Bærums Verk, så langt fra hverandre er det jo ikke!)

Og oppi all iveren etter å få litt julestemning i familien, glemte jeg selvsagt det som nesten er koseligst av alt: Å tenne det første lyset i adventsstaken! (Hva er det reklamen sier igjen? Det enkle er ofte det beste!)

Adventsstaken ble ikke pyntet før i går, og mens minstemann var på vei i seng, tente Sverre og jeg det første lyset. Da kom julestemningen snikende!

(I dag våknet jeg opp til sopp, kongler og mose ut over hele stuegulvet, men det er en helt annen sak. Toåringen likte tydeligvis ikke helt måten adventsstaken var pyntet på, men men, jul blir det allikevel.)


Pappa og guttene FØR de små hadde blitt utålmodige mens de ventet på grantenningen i Sandvika.

Det ble jo veldig fint når det endelig kom lys på treet, synes jeg. Ungene så ikke helt poenget i at dette var noe stort. Vi var der tydeligvis kun for min del...

Godtepose derimot! Det kastet de seg begge kjapt over!

Nissen var også på plass i Sandvika!

Men på Bogstad gård var det et kult troll på besøk!

Jepp, det blir vegetar-jul i år! Disse små sauene var jo alt for søte til å havne på matfatet...

Nei, jeg sa ikke at vi skulle ha ribbe til jul...

Sverre fikk et nært møte med Blåmann kan man si. Her ble han helt overrumplet av den hyggelige bukken!

- Jeg har holdt høne før jeg, sa Sverre og tok tak i fjærkreet med den største selvfølgelighet. (Alt hva de får oppleve i barnehagen og på skolen altså. Det er jo helt fantastisk)

For å lette på humøret i familien, fungerte pappa som hest på Bærums Verk.

Fyrverkeriet på Aker Brygge på lørdag var bare helt fantastisk!

Her smilte hele familien mens vi så på rakettene som smalt!

Mamma sin storsjarmør på bryggekanten.


Kjører de fyrverkeri til neste år også, så har dette kommet inn som en ny tradisjon i vår familie i hvert fall!

Årets adventsstake! Her har vi tent lyset, den første tirsdagen i advent...eh... (Eneste fordelen med å være forsinket med tenningen, er at det ikke blir så mange dagene til neste lys skal tennes!)

God adventstid!

Blogglisten

Kommentarer

Populære innlegg