Stor test: Hva er årets julekalender 2015?

Julekalender hører adventstiden til, og er et kjært minne fra egen barndom, så da God morgen Norge ringte og ville ha en gjennomgang av årets julekalendere, var jeg ikke tung å be.

Jeg elsker jul, og jeg elsker alle juleforberedelsene. Så også julekalendere.

I barndommen testet jeg ut forskjellige kalendere hvert år. Jeg var igjennom sjokoladekalendre, de med små plastfigurer som ikke finnes lengre, bildekalendre og selvsagt mammas hjemmelagde pakkekalender. Ofte hadde jeg både to og tre stykker.

Jeg kan selvsagt ikke endre på denne hyggelige tradisjonen. I fjor fikk Sverre Lego-kalender, mens i år har jeg gått for en enkel versjon av pakkekalender, hvor han får en liten sjokoladebit eller noe tilsvarende hver dag, og i helgene litt små-Lego.

Minstegutten får Duplo i sine pakker, for det er så vanskelig å finne noe til en som er så liten. (Ingen av kalenderne vi har testet under her egner seg for barn under 3 år. )

Jeg har vurdert å gi femåringen en kjøpekalender også, og etter å ha gått igjennom en hel haug med kalendere for denne vurderingen, tror jeg kanskje jeg må la han få en til.

Det finnes mye bra å få kjøpt, men også noen jeg mener man bør styre unna. Både Frost-kalenderen og Julekongen er i sistnevnte kategori, beklageligvis.

Her er en oversikt over hva vi har sett på!


Først av alt: Det som nok har mest å si for valg av julekalender, er uten tvil om du har en liten gutt eller jente, alder og om de er spesielt opptatt av for eksempel Lego eller Frost. Da er det egentlig bare å se bort fra alt dette, for da er det vel bare å kjøpe det som fenger mest. Men er du i tivl, kan oversikten komme veldig godt med, for noen kjøp er definitivt bedre enn andre!

VINNER: Jeg starter med testens vinner. Denne passer for både gutter og jenter, og her får du definitivt mye for pengene. Denne kostet 100 kr på BR Leker, og hva kan man egentlig forvente å få for en hundrelapp nå til dags?
Litt vanskelig å åpne lukene, og første luke ødelegger hele fronten, men sett luka på plass igjen, så er ikke det noe problem. Her er det mye lek for pengene, og jeg tok ut hele innholdet slik at du kan se på neste bilde. Denne likte Sverre på 5 år. Han ville starte å leke med den med en gang!

Juletreet er luke 1, og deretter får man heldigvis litt deig å leke med. Her er masse forskjellige redskaper, og både mor og femåringen syntes denne hadde mye spennende.
Denne har ikke vi testet personlig, og den har vunnet flere andre tester. Men til prisen 249 kr, tror jeg det skal godt gjøres å slå det som vi har kåret til testens vinner, og alt her er basert på pris. Det rapporteres om mye kult i kalenderen, og finner du ikke den andre, er dette et godt alternativ for de kreative små.


Star Wars-kalenderen til Lego er en sikker vinner hos gutter som har begynt på skolen. Liker de Lego, så elsker de denne. Sverre på 5 år syntes denne så ut som den kuleste, men han klarer ikke å bygge alle de små tingene selv. Her måtte pappa trå til med hjelpende hånd. Prisen på 299 plasserer den blant de dyreste kalenderne.

Den vinner flere tester rundt om, og passer perfekt til de som vil utvide Lego-samlingen litt med morsomme spesialfigurer. Veldig mange små deler, og alt er ikke like lett å bygge, siden instruksjonen står på innsiden av lukene.

Det finnes også en Lego City kalender som passer bedre til gutter i barnehagealder, da den er lettere å bygge enn denne. Vi har ikke testet City-varianten. Lego City kalenderen koster 199 kr.

Slik ser Star Wars kalenderen ut når man bretter den ut. Man kan altså leke med figurene i et ferdiglaget landskap.

Lego Friends kalenderen har vi ikke testet selv, men den får bare middelse kritikker i andre tester. Den beskrives som litt kjedelig, og at ting ikke hører helt sammen. Man sitter igjen med mange små ting, og bør derfor ha en del Lego Friends fra før for at denne skal gi mening. Pris 199 på ToysRus.


Playmobil sjørøverkalender har mange morsomme ting. Kun to figurer, en sjørøver og et spøkelse tror jeg det er, men med både båt, skattekiste og en hel haug med tilbehør, er dette noe som faller i smak med en gang vi åpner esken. Her følger også et lite landskap med som man kan sette tingene i etter hvert. Sverre har ikke noe Playmo fra før, han er mer Lego-gutt, men han syntes uansett denne virket kul. Sjørøver blir aldri feil. Pris 279

Denne har vi ikke testet selv, men andre tester sier at enten så likte jentene denne, eller så likte de den ikke. Man bør ha noe Playmobil fra før altså. Pris 279,-

Frost er populært, Frost selger. Bare så synd at alle som har ønsket seg denne ganske sannsynlig blir veldig skuffet. Her er det kun navnet som selger, ikke innholdet i hvert fall! Pris 279, og det er den ikke verd!

Den ser bra ut, Frost-kalenderen når man bretter den ut. Her kan man få hovedpersonene inn i det vakre landskapet, men sjekk enste bilde. Her dalte i hvert fall interressen til min lille testpilot!


Nå er Sverre gutt, og ikke noe interessert i Frost. Men uansett. Han elsket de 5 små figurene i pakken, men da vi begynte ås e på ALLE de andre, så lurte han veldig på hvorfor de var der. Det er jo i papir mamma, sa han. Jepp, fem figurer er skikkelig kule, alt det andre er pappfigurer man skals ette på små plastikk-holdere, og så leke med dem. Mulig jenter vil synes dette er kult, men det tror jeg ikke. Hadde jeg vært liten, hadde jeg blitt skikkelig skuffet over denne. Men som sagt 5 figurer er kjempefine!

Har du en ekte prinsesse hjemme? Da vil hun ELSKE denne! Til og med Sverre lot seg fasinere, og mente mamma kunne passet både smykke og armbånd med så fine diamanter på. Til prisen 100 kr, er dette et kupp i leke-kalender-segmentet! Tenk om dette hadde vært Frost-kalenderens innhold! Jentene ville elsket det!

Lurt å forberede ungen på at det kun er 1 liten pony, resten er hårspenner, kam, armbånd etc. Se neste bilde.

Her er alt innholdet i Pony kalenderen. Dette er snadder for en liten prinsesse som liker å pynte seg. Og til 100 kroner, er det verd hvert øre, selv om det selvsagt er en del plastic-fantastic!


- Vi må ta med årets TV-julekalender tenkte jeg. Det hadde jeg da jeg var liten, og husker jeg syntes det var litt kult. Men tiden har tydeligvis gått framover! Snakk om skuff!! Til 129 kr er dette testens dårligste kjøp! Du får noen pappfigurer og noen bildeluker å åpne. De skal visstnok gi et hint om hva som skjer i dagens episode av barne-TV, men dette blir veldig kjedelig. Hadde den kostet en femtilapp, hadde det vært ok i forhold til å gi et hint om hva som skal skje på TV, men til 129 kr forventer man mer. En av lukene var bildet et par stjerner på himmelen. Jeg sier ikke mer.


Denne ville vi teste, men vi fant den rett og slett ikke i butikken. Den har gåde fått førsteplass og jumboplass i kåringer, og er så populær at den er utsolgt fra både butikker og lager. Barna elsker de små gule skapningene, men testerne er altså uenige. Den har blitt hyllet fordi den har små byggeting inni som til forveksling ser ut som lego, men er Mega Bloks (altså ikke Lego), og de som kritiserer den sier den er skikkelig vanskelig å bygge og at delene er alt for små. Jeg tar den med kun for å si at den finnes, men vet ikke noe mer.

Denne koster 149 kr og har små dyr inni i plastikk. Vi har ikke testet ut denne, og andre tester sier at barna syntes den så kjedelig ut utenpå (det er jeg helt enig i), men at innholdet var helt ok. Har du en liten tass som elsker bondegårer, er dette sikkert midt i blinken. 



Sjokolade og godtekalendere

Skal du kjøpe denne, må du selvsagt elske Kindersjokolade i alle varianter. Her finnes en smak av det meste fra produsenten, og jeg tror enten så elsker man det, eller så får man kjøpe seg en annen kalender. Pris 229 på Narvesen.

Nostalgi til 10 kroner. Denne er fra Nille, og er den billigste kalenderen vi fant. Den er skikkelig fin å se på, veldig julete, og har akkurat så oversøt sjokolade inni som jeg husker fra 10-kroners-kalenderne fra jeg var lita. Denne er fin som en ekstra kalender om man vil ha flere, og er selvsagt et kupp til 10 kroner. For man får jo nesten ikke en sjokolade til den prisen lengre! Om så, kjøp flere og bruk som julekort, den koster faktisk mindre enn et kort i butikken!
(Men om sjokoladen er god, vel det kan diskuteres! Jeg synes den ble alt for søt nå når jeg har blitt voksen, men femåringen mente det var helt vanlig sjokolade, og ville ha flere biter)



Blogglisten hits

Kommentarer

Populære innlegg