Hver kveld gjør hun som ettåringen for å forberede morgendagen (hva vi ikke gjør for barna våre)



Knøttet har fått seg en hobby som jeg vet han deler med flere andre på samme alder. Han er 14 måneder, og elsker, ja virkelig elsker sin nye hobby.

Hver dag er det samme prosedyre.

Så fort han kommer ned på gulvet i stuen, løper han inn på kjøkkenet og åpner døren til fryseren,  går videre til døren til søppelet og kaster smokken oppi første avfallsdunk, før han slår seg til ro foran den nederste skuffen i kjøkkenbenken hvor det ligger stearinlys og alt av ting vi ikke bruker så ofte.

Deretter starter den morsomme leken med å tømme så mye som mulig fra skuffen ut på kjøkkengulvet før mamma har klart å summe seg nok til å avbryte dagens lek.

Høres det kjent ut?

Jeg fortalte hvordan det sto til på morgenkvisten i heimen, til min gode venninne som har en tass på samme alder, og da fikk jeg høre om en genial løsning på problemet.

Eller genial og genial. Den innebærer litt merkelig voksenaktivitet på slutten av kvelden, men hva gjør man ikke for disse små og for å få ha skuffer og skap i fred?

LØSNINGEN

Vi satt på restaurant og lunchet da samtaleemnet kom opp. I stedet for å barnesikre alt av skuffer og skap, hadde min gode venninne kommet opp med en ganske original løsning.

- Jeg bygger Lego Duplo hver kveld, sier hun til meg.

- Hva? Bygger du Duplo?

- Jepp. Jeg har funnet ut at det er den eneste løsningen for å holde guttungen i ånde hver morgen.

Jeg ser henne for meg der hun sitter og koser seg på gulvet med å bygge, og begynner og le av hennes siste påfunn.

Men hun insisterer på at det er en genial idé.

Ja, for når hun har bygget Duploen sammen til hus, biler og tog, ja så synes tydeligvis den lille at det er mye mer tilfredstillende å bruke morgenstunden til å knuse alt mamma har bygd opp kvelden i forveien, enn det er å utforske kjøkkenet. 

Så nå sitter hun altså der, hver kveld og bygger sammen alle Duplo-klossene før hun kan ha kvalitetstid med mannen.

- Det er så verdt det, du aner ikke, sier hun til meg.

Og merkelig nok så forstår jeg henne. Hva gjør man ikke for å få morgenstunden til å ha litt mer gull i munn. Nå skal jeg prøve noe lignende selv. I morgen setter jeg fram noen kule leker på gulvet, og bygger et tårn midt i stua av stableboksene, så får vi se om knøttet mitt går i samme leke-fella som sin jevnaldrende kompis har gjort.

Har du en god løsning på kjøkken-utforsknings-problemet man ofte har med småttisene, annet enn å boltre fast alt av skap og skuffer? 
Skriv det gjerne i en kommentar under her! Tips tas i mot med takk!





Blogglisten hits

Kommentarer

Populære innlegg