Stakkars barn nummer 2! Han får aldri like fin kake som den førstefødte.


Er det virkelig sånn?

At den førstefødte får alt det kule, blir fulgt ekstra godt opp, og får de beste bursdagene, mens barn nummer to må nøye seg med at foreldrene tenker at de ikke gidder gjøre så mye ut av det, det har jo tross alt vært feiret barnebursdager før i familien?

Jeg har litt inntrykk av det.

Og nå føler jeg at jeg har ramlet rett ned i samme fella selv. I hvert fall når det kommer til kakebakingen!

Sebastian ble altså 1 år 4. juli, og siden jeg ikke hadde tenkt å la det gå ubemerket henn, siden storebror tross alt hadde megastor Legobursdag i oktober, så var det bare å invitere til fest.

Det ble venner med småttiser på samme alder, til den første bursdagen, og familie til neste bursdag. (Synes det må være 2 fester når man blir 1 år, det er jo tross alt ettårsdag kun én gang).

Ikke mye strøssel som henger fast i bokstavene. Det meste ligger bare oppå kaka.

DET BLE EN KAKE

Det er vel det mest positive jeg kan si om kaka. At det ble kake. For ikke smakte den særlig godt, og ikke så den noe særlig ut heller.

For siden jeg hadde lovet både meg selv (og familien) at jeg ikke skulle ta helt av på kakefronten denne gangen (som på Lego-bursdagen til Sverre) så laget jeg sjokoladekake i brødformene som jeg pleier. Tenkte lage et tog, men det ble det altså ikke når jeg klarte å miste den ene kaka i gulvet, og det bare var en togvogn igjen som ikke var pulverisert.

Siden det var vanskelig å lage tog av bare 1 del, bestemte jeg meg for å nedskalere planene, og heller bare lage blå fondant over kaka (som jeg hadde kjøpt i stedet for å lage selv), og så skrive "Sebastian 1 år" på kaka etterpå. (Klarte selvsagt å skrive "1 år Sebastian",  ikke "Sebastian 1 år" hehe)

God idé tenkte jeg, helt til jeg hadde skrevet med sjokolade på kaka, og skulle pynte med litt kakestrøssel på skriften. Tenkte det ville bli kult. Men det ble det altså ikke, for jeg var alt for sen med å strø det på, og da lå det plutselig mer kakestøssel på kakefatet enn det gjorde på bokstavene.

Sidene av kaka ble heller ikke så fine, og når klokken nærmet seg langt på kveld og tålmodigheten over min "enkle og lettlagde" kake begynte å tære på humøret, satte jeg meg i bilen og freste av gårde til butikken og kjøpte smågodt for å feste langs kanten. (Godis på kaka slår nemlig aldri feil blant ungene, merkelig nok).

Så til slutt ble det altså bursdagskake, men jeg kunne like gjerne enten funnet på et kult tema og lagd noe bra, eller så kunne jeg heller kjøpt ei ferdig kake i butikken.

For sånn midt-i-mellom-kake, vel det viste seg at det var jeg ikke særlig flink til. Det er rett og slett vanskelig å lage barnebursdags-kake!

Til voksenfesten gjorde jeg kort prosess. Da bestemte jeg meg for å kutte barnekake, og heller lage Pavlova som jeg hadde laget til 17. mai.

Det ble i hvert fall en god kake, selv om vi måtte være kjemperaske å servere oss av den, for når jeg var ferdig å dandere kaka, og folk brukte litt tid på å komme inn fra hagen, så ropte plutselig min gode venninne at skulle vi ha kake, så måtte vi komme fort, for kaka begynte å bevege seg faretruende fort utover kakefatet, og var nær ved å kollapse. (Hva er det meg meg og kaker som kollapser?!!)

Men god var den, og det er jo det viktigste.

Neste år skal jeg ta igjen for den litt dårlige kake-samvittigheten overfor minstemann, og lage en superkul kake til han. Håper bare han ønsker seg en kake som er litt lett å lage!

BLOGGEN 1 ÅR!

Og hvorfor alt dette bursdagssnakket akkurat i dag? Jo fordi jeg har et aldri så lite jublieum selv. Denne lille bloggen er nemlig 1 år i dag!

Så derfor feirer jeg med en is i kveld, og gjør meg klar til en aldri så stor begivnhet i morgen.

Da skal jeg nemlig endre tilværelse helt! Da går jeg fra å være hjemme i mammaperm til å bli jobbedame igjen!

Rart blir det, men tror det blir veldig godt også!

Wish me luck!

Og for bloggen sin del, vel den håper jeg kan overleve at jeg har begynt å jobbe igjen. Har i hvert fall store ambisjoner om å få til det i min nye tilværelse også!

Følg med! Snart kommer en kul liten giveaway også!!


Her er noen bursdagsbilder fra Sebastians 1 års dag!


Bursdagsbarnet lurte veldig på hva alt var som ble satt på bordet, og jeg tror han forsto at det var noe gøy som skulle skje. Her sitter han som et tent lys mens jeg dekker bordet.

Lagde noen marshmallows-konfekt av marshmallows som jeg dyppet i sjokolade og pyntet med strøssel.

Hadde disse kule popcorn-begerne liggende, og siden jeg syntes de passet inn på bordet, så poppet jeg litt popcorn til kakebordet.

Har man bursdag midt på sommeren, så må man bare få vannmelon-monster på kakebordet. Dette monsteret har til og med spist blåbær! Sebastian elsket det. Sverre forsto ikke helt hva det hadde med kakebord å gjøre.

Gjestene kommer, og det var stor stas å få gave med to ballonger på.

Selv om man kanskje ikke gjør så mye ut av festen til barn nummer to, så blir det i hvert fall nok gaver...

Og er man storebror, så tar man selvsagt ansvar for gaveåpningen til lillebror!

- Se, var ikke det en kul bok jeg ga Sebastian i gave, sa Sverre stolt etter å ha pakket opp gaven han selv hadde gitt!
Lego Duplo var en hit hos den lille tassen.
Pavlova in the making! Alltid gøy å se hvor utrolig mye marengs det blir av alle eggene.

Og slik så kaka til voksen-festen ut etter at den var ferdig pyntet…og sekunder før den begynte å skli ut over sine bredder.





Blogglisten hits

Kommentarer

Populære innlegg