Hva med å ta barna med på noe annet enn charter-tur!

Sverre i idylliske Villefranche-sur-mer! Her skulle vi gjerne sittet hver dag og spist frokost. Idyll er det rette ordet!
I mitt forsøk på å bli en Perfekt Bærumsfrue, har jeg prøvd å bli flinkere til å lage mat, holde selskaper, trene yoga og bli en perfekt frue generelt. Det har ikke lyktes helt, og forsøket fortsetter (i hvert fall et par måneder til).

Men er det en ting jeg føler jeg kan tipse andre om, så er det ferietips!
For selv om vi også har vår kvote av charterturer innabords (og snart skal på en ny), så er feriene vi har satt sammen selv, ofte de vi husker best.

Og ferien til den Franske riviera nå i mai, ble intet unntakt! (til tross for at den ble planlagt på under ett døgn).

Rivieraen er perfekt for barn

Når man tenker på den Franske riviera, tenker i hvert fall jeg på jetset liv, luksus, raske sportsbiler, dyre beach clubber og designbutikker.

Men visste du at de har masse gøy for ungene også?

Hva med å kjøre bil på en ekte racerbilbane, gå dypt ned i spennende grotter, kjøre karusell til du stuper, leke i storslåtte lekeplasser i Nice (kommer tilbake til akkurat det i neste innlegg) og sitte på bunen av en båt med glassbunn og se på fisker som svømmer forbi?

I tillegg har de både marineland, tivoliparker, akvarium, blomsterhager, trampoliner i trærne, og ikke minst en hel haug med flotte strender!

Her er et lite utvalg fra vår tur!

Sverre syntes det var skikkelig stas å stå oppe ved prinsepalasset i Monaco og se på utsikten. For utsikten var intet mindre enn en hel racerbane hvor det om et par dager skulle fyke formel 1 biler rundt på. Gutten ble imponert, og enda mer til da vi senere tok et lite turisttog som kjørte rundt på formel 1 banen!

Sverre koste seg ved prinsepalasset i Monaco, og at vi kjøpte souvernirer her i fra som var  formel 1 inspirert, både T-skjorte, caps og lekebil, ja det falt mildt sak i smak hos fireåringen. (Og så syntes jo vi voksne at utsikten her var fantastisk!)

Sebastian koste seg med å klatre rundt på kanoner og kanonkuler. Det var så rent og pent her at han fint kunne krabbe rundt. (Han krabbet forresten rundt inne i tronsalen på prinsepalasset også, da ble vi  fotfulgt av en vakt som stirret på oss helt til hun forsto at vi hadde kontroll på ungen, og da begynte hun å smile)

Storebror med lillebror på fanget oppå en kanon! Det skal ofte ikke så mye til før ungene koser seg!

Avstandene er korte på Rivieraen, og selv om vi hadde bil hele uken og var på bilferie, så tar det altså ikke mange minuttene mellom hver by. Her spiser vi middag på strandpromenaden i Menton, siste by før Italia.

Er det noe de er gode til i Frankrike, så er det parker med karuseller i! Og denne gamle karussellen i Nice bød alså på livets første tur for Sebastian. Det lille flyet passet han perfekt, og han satt trygt og godt oppi det (men nei, han satt ikke på helt alene. Pappa var med. Pappa ble bare fjernet når den sto i ro, og mamma ville forevige seansen!)

Et lite tips om du leier bil, så finn et hotell som ligger litt utenfor byene. Da får du ofte med både basseng og parkeringsplass. Vi bodde i utkanten av Villefranche-sur-mer, 10 min fra Nice.

Skikkelig sydhavs stemning i Villefranche-sur-mer. Her fra en av restaurantene i havnen.

I nærheten av Grasse (parfymehovedstaden i Frankrike) finnes flere grotter man kan besøke. Vi gikk ned i en som hadde fantastiske dryppesteiner å se på (husker ikke helt hva de egentlig het), og Sverre syntes det var skikkelig spennende å gå inn under jorden. Han mente at vi snart kunne komme til lavaen om vi fortsatte nedover. (noe han selvsagt har rett i)

Sverre syntes nok at dette var det aller morsomste vi gjorde på turen. Vi dro på båttur hvor man kunne sitte nederst i båten og se ut på fisker og maneter som svømte forbi. Han var helt i hundre!

For oss voksne var det gøy å se på store strandeiendommer og kjente filmstjerne-hoteller på overflaten. Båten gikk fra Antibes til Cap Ferrat. Anbefales.

Slik så det ut oppe på båten med vinduer i bunnen. Det var en veldig fin tur på en times tid.

Har man bil på rivieraen har man en stor fordel, for da kan man stoppe akkurat hvor man vil.

Vi kjørte helt fra Menton (ved Italia) og ned til St Tropez, og et tips er å følge kystveien i stedet for motorveien. Da får man se mer, og det er lett å stoppe i små landsbyer på veien. Her på et utsiktspukt like før St Tropez.

Skal man på tur med barn er det en ting som er viktig, nemlig å legge inn luchpauser som også inneholder en lekeplass. Her på en lekeplass vi bare stoppet på langs veien når vi fant ut at vi ville ta en liten pause.

Karuseller ja, de har dem over alt, både i Nice, Cannes og Grasse. Andre steder finnes andre typer underholdning for barn.

En liten drikkefontene i Grasse. Mer fransk blir det ikke.

Sverre storkoste seg på stranden i Antibes. Deilig sandstrand, turkis hav og det eneste vi manglet var badetøy og strandleker! (Vi hadde egentlig ikke tenkt å dra hit, men klarte rett og slett ikke å la være å stoppe her!)

En liten Antibes selfie! Det var så deilig her! Anbefales!

Sebastian likte seg også godt i Antibes. Men her var han litt trøtt etter en lang dag, og satt bare og nøt livet i vogna si på strandbaren vi spiste på.

Blir det bedre? Dette var absolutt et godt substitutt for uteblitt Karibien-tur! Følte nesten vi var på en sydhavsøy når vi var her.

I solnedgangen, mens mor og far nøt utsikten, hverandre og noe i glasset, sovnet Sebastian og Sverre ville se iPad. Ok sa vi. Roen senket seg i familien, og alle fikk det akkurat som de ville. Kunne denne dagen på ferien bare vart evig, hadde ikke klaget da!

Skal gå igjennom bildene fra St. Tropez nå. Legger nok ut noe der i fra også. Er så frankofil at jeg kan ikke annet enn å spamme dere med bilder fra en perfekt destinasjon!