Ble sittende alene med kaka og vente!


Faksimile fra Budstikka 27. februar 2015.

Som du kanskje har fått med deg, så ble jeg nominert til årets mammablogg av Mammanett.no.

Etter noen intense uker med stemmesanking (vel jeg la i hvert fall ut på Facebook at folk måtte stemme på meg), så endte jeg opp med å bli finalist! Jeg var en av 15 som kunne vinne heder og ære, og gavekort både fra Ving og Barnas Hus.

Jeg visste selvsagt at jeg ikke kom til å vinne, jeg har jo tross alt bare holdt på siden i høst, og på finalist-lista lå pupulære bloggere som Komikerfrue og Casa Kaos. Men som alle andre barn, ville jeg ikke gi opp håpet før det hele var avgjort.

På forhånd hadde vi fått vite at Mammanett.no ville komme og overraske vinneren et par dager før det hele ble avgjort. Jeg var spent. Jeg var klar.

FORBEREDELSER
Dagen før de skulle overraske vinneren, var jeg så heldig å få besøk av Budstikka. Lokalavisen i Bærum skulle skrive en artikkel om meg og bloggen, og siden de skulle komme hjem til oss med fotograf, kjente jeg at "perfekt"-genet slo til.

Jeg måtte rydde. Jeg måtte vaske. Jeg måtte ha noe å servere. (Gjorde jeg alt klart, ville jeg jo være forberedt til dagen etter også, om Mammanett.no skulle komme å overraske meg)

Dagen kom, og jeg satset på rydding og vasking først. Tenkte at det ikke kunne se ut som et takras på bildene som skulle bli smurt opp i avisa. Jeg hang i det jeg klarte. Det var nemlig veldig lenge siden støvkosten hadde blitt svingt, og leker og klær så ut til å leve sitt eget liv.

Til slutt var jeg ferdig. Jeg var søkksvett.

Skulle tro jeg hadde hatt tidenes tyngste treningsøkt. Jeg måtte prioritere å ta en dusj og stelle meg litt. Ville jo tross alt ikke se helt fæl ut selv heller på de bildene i avisa.

Det tok selvsag litt tid å dusje, og enda lengre tid å føne håret (lillegutt likte ikke lyden, og begynte å skrike).

Da det var 20 min igjen til journalisten skulle komme, gikk jeg inn på Facebook for å sjekke ut den oppskriften på skoleboller jeg hadde fått ei i barselgruppa til å sende over.

Jeg innså fort at skoleboller måtte utgå. Det var klart for plan B.

15 min igjen, og jeg ser på posen med plan B. Det er en ferdigpose fra Møllerens med brownie-kake. (Jeg er vanligvis veldig god på sånne ferdigposer hvor man kun skal ha vann og smør i). Jeg leser på posen og får inntrykk av at det er litt komplisert å lage den brownien. (Det var en ny type pose jeg ikke hadde brukt før)

Shitt, tenker jeg. 10 min igjen, og jeg kan ikke begynne å kokkelere på kjøkkenet. Da blir det jo skittent her. Jeg som nettopp har vasket!

Jeg går for plan C. (Jepp, jeg er dronningen av plan C. Det er nemlig ofte at de to første alternativene ryker, så da er det bare å dra fram det siste kortet.) Denne gangen var det siste kortet å slenge noen gode kjeks med sjokoladebiter på et sølvfat og sette på kaffemaskinen.

Akkurat i dét jeg trykker på kaffemaskinen ringer det på døra, og Budstikka kommer.

(Jeg blir selvsagt avslørt. "Har du nettopp vasket?" spør journalisten. Ja, svarer jeg fortsatt litt varm i ansiktet. "Og så må du bare lukke øynene og tenke at det lukter godt her av nystekte skoleboller", svarer jeg og serverer de nyinnkjøpte kjeksene).

Artikkelen fra Budstikka kan du lese her!

VENTET ALENE MED KAKA
Dagen etter våknet jeg med sommerfugler i magen. Det var besøke-vinneren-dagen! Realisten i meg sa jo at det bare var å glemme å håpe en gang, men som en av 15 finalister, er det jo større sjans å vinne bloggtittelen enn å vinne i lotto, og man håper jo stadig vekk på å vinne i lotto, så hvorfor ikke håpe litt i hvert fall.

Siden jeg allikevel gikk hjemme og trippet i et nyvasket hus, fant jeg ut at jeg skulle lage den plan B-kaka som jeg skulle lagd til Budstikka-journalisten dagen før.

Den var kjempelett å lage! Kunne fint klart å hive den sammen i går, men det gjorde jeg altså ikke.

Med kake på avkjøling og babyen på armen gikk jeg rundt i stua og så ut vinduet. Tror aldri jeg har sett så mye ut vinduet! Jeg fant ut at det er flere enn jeg før har trodd som lufter hunden sin i gata her. At skoleungene kommer veldig tidlig hjem fra skolen, og at bussen ser ut til å være i rute på det nærmeste busstoppet.

Men ingen kom, og etter hvert begynte jeg å spise litt av kaka.

Da mannen kom hjem fra jobb, var jeg litt lei av å trippe rundt hjemme, kaka var halvspist, og jeg innså at seieren nok hadde gått til noen andre.

- Skal vi ta en tur på Egon? spurte mannen min. - Du var jo tross alt finalist!

Og da sank det inn. Jepp, jeg var jo det. Enn hvilken plassering jeg kommer på, så ble jeg topp 15 i kåringen!

Et par dager etterpå kom hele lista ut. Jeg havnet et sted mellom 8. og 15. plass. De hadde kun rangert de topp 7 som fikk premier. Men selv uten en synlig premie, så er jeg superfornøyd!

Hadde aldri trodd at jeg skulle få være med i en slik konkurranse etter så kort tid i bloggverdenen!

- Vant ikke denne gangen, men neste år blir det andre buller! Tusen takk for støtten alle sammen! Uten dere hadde jeg ikke komme til finalen! skrev jeg på Facebook og mente hvert et ord.

Ja, for neste år, da skal også jeg ha fått på plass et toppbilde her på bloggen, engasjert meg i et eller annet viktig, og fått masse nye lesere som kommer innom hver dag! (Det går jo som sagt ann å håpe!)

Takk for at akkurat DU kom innom i dag! Kom gjerne tilbake i morgen også. Jeg lover å gi av meg selv og prøver å gi deg noe du kan kose deg med i en stille stund med en kopp kaffe!

Fremover skrev en ny artikkel om at jeg ikke kom helt til topps. Den kan du lese her.

Og Budstikka-artikkelen finner du her!

BUDSTIKKA: Her ble resultatet av den fine artikkelen som sto om meg i Budstikka. Sebastian sjarmerte selvsagt på bildet. Her ser du også sølvfatet med kjeks jeg hadde klart å trylle fram. 

Mmmm, gode kjeks. Det var bare at det skulle vært skoleboller eller brownie heller!

Sebastian satt pent og ventet på Mammanett.no. 

Glemte selvsagt å ta bilde når Budstikka var på besøk. Men slik så det ut rett etter at de hadde gått.

Vi feiret finaleplassen på Egon i Sandvika. Deilig med en mann som vet hva som er viktig her i livet!


JEG HAR FÅTT MEG SPONSOR!
Det er ennå VELDIG lenge til jeg kan leve av denne bloggen, men en liten sponsor har jeg fått meg. Sjekk ut reiseveskene du kan leie på flyplassen som gjør livet ditt lettere når du skal reise, og som tar bedre vare på barnevognen og bilstolen din!









Kommentarer

Populære innlegg