Slik tar du en god selfie

For en stund siden (ja, jeg er litt treg med å få ting ut her), så var jeg innom på "God morgen, Norge" som (hold deg fast!) MODELL!

SE INNSLAGENE FRA "GOD MORGEN NORGE" I NESTE BLOGGINNLEGG.

Tror de rett og slett trengte en person med stort forbedringspotensiale i forhold til å lære seg å stå riktig på bilder slik at man blir tynnere...

Og leksjon nummer to var å ta en god selfie.

For en gangs skyld gikk det greit å komme ut døra hjemme, og som det bortskjemte luksusdyret jeg er, så ble jeg selvsagt kjørt til studio av min kjære mann. Modern var også med for å passe knøttet, for jeg regnet med at jeg måtte slenge fram en pupp en eller annen gang mens jeg var der.

Jeg var selvsagt litt spent på det som skulle bli starten på min modell-karriere (hvis en karriere kan defineres ut fra ett oppdrag). Jeg fikk noen instruksjoner på forhånd av den prisvinnende fotografen Mona Nordøy, men når vi kom i studio var det selvsagt ikke like lett å vise seg fram fra sin beste side.

Ikke hjalp det at jeg hadde fått beskjed om å se i ett kamera, mens det i virkeligheten kun ble filmet fra en annen (mindre flatterende) vinkel.

Men pytt sann, modell er modell. Fint å ha det på CV´n. (Eller ost er ost, som de sier i Norvegia-reklamen)

Her er tipsene fotografen kom med, hvis du har lyst til å bli 10 kg tynnere på bilder du også!

Tips fra fotograf Mona Nordøy. (Hun har online-mobil-fotokurs på hjemmesiden sin her)

SELFIE:
Det absolutt viktigste er lyset. Det beste lyset finner du i dagslys.
Tenk på hvordan du vinkler kamera. Ikke ta bilder under i fra, heller litt ovenfra og ned.
Senk skuldrene og smil.
Ikke ha en halv meter luft over hodet.
La alle stå på samme linje, hvis ikke får du noen med lite hode og andre med store hoder.
Ikke se på skjermen. Se i objektivet, rett i kamera altså.


SLIK SKAL DU STÅ NÅR DU BLIR FOTOGRAFERT:
Ikke stå rett opp og ned med hele forpartiet rett mot kamera.
Still deg litt fra siden. (Det er her alle kiloene forsvinner, anmerking fra Perfekt Bærumsfrue)
Få tyngden på det bakerste benet.
Strekk fram det andre benet.
Sett hånden i siden, helst litt opp, da blir benet lengre.
Strekk haka litt fram og smil.
Ha dialog med fotografen slik at du vet når bildet skal tas.

Vil du sel innslagene, kan du se dem ved å trykke HER for å se hvordan man skal stå, eller HER for å se hvordan man tar en perfekt selfie.


Snapseed er en app Mona anbefaler for å redigere bildene.

Sjekk ut hjemmesiden hennes for flere fototips!

Morratryne-selfie før jeg har lært noen ting som helst. Her er jeg ikke mye våken gitt.

Modern var med som barnevakt for lille Sebastian. Takk og lov for det. Hun er den perfekte bestemor.

En liten morra-selfie med Øystein Dolmen som var innom for å synge "God morgen Norge"-sangen.

Er nesten imponert over at vi ikke ser trøtte ut i det hele tatt her. Her prøver vi oss på en perfekt selfie som Mona Nordøy (t.h.) har lært oss. Til venstre programleder Espen Fiveland.



Sebastian var som alltid med. Våken og opplagt som bare det.

Slik skal du IKKE stå! Full frontal.

Stå på skrå, og vips mange kilo lettere. (Selv om TV-kamera alltid slenger på 5 kilo ekstra).

Herre min så flatterende positur...Hjelpes! Og dette gikk altså ut til de tusen hjem...

Slik skal du ta selfie. Ikke for mye luft over hodet, stå på linje med hverandre og smil (Det hadde selvsagt vært bedre for Monas del om hun smilte her, men her holder hun altså på å fortelle hvordan man skal gjøre det. Sorry Mona, klarte ikke ta skjermdump akkurat når vi smilte begge to)

Som dere ser, dette er en veldig lite flatterende vinkel å ta bilder fra. Man får ekstra dobbelthake, og hadde bildet vært klarere, hadde vi nok sett noen nesehår også.

Selv om jeg ikke ser ut her, så er det altså for å illustrere at det er alt for mye luft over hodene våre.

Her ser dere hva som skjer når man ikke står på linje. Mona får stort hode, mens jeg ser ut som en unge i bakgrunnen.

Og legg for all del ikke hodet bakover for å prøve å få bort dobbelthaker! Det ser bare helt merkelig ut, og gjør alt vondt verre!!

En alt for mørk selfie i studio. Tenk lys når du tar bilder. (Men her gikk det rett og slett ikke ann..)



En undervinkla studio-selfie. Men man får jo med seg alt lyset i taket da.

Her prøver jeg å bruke det jeg har lært. Gikk sånn passe. Må nok øve mer. Men se alt som står på bordet her nå! Det var nemlig 20 års jubileum den dagen jeg var på sending, så etterpå var det stor fest. Jeg minglet litt for å treffe litt kjente, men ellers bar det rett hjem for min del. Hadde jo tross alt en liten tass og en mormor sittende og vente på bakrommet.

Slik ser det ut i studio når "God morgen, Norge" feirer seg selv.


Blomster-Finn hadde selvsagt pyntet et stort festbord i anleding bursdagen.



Nå er jeg hekta på selfies, så nå blir det vel kun dette framover. Nå blir det ikke bare bilder av barna, men masse bilder av meg, Meg, MEG!!

Kommentarer

Populære innlegg