- Hjelp, kaka faller sammen!

I går skrev jeg et skikkelig skryteinnlegg om hvordan bursdagen til Sverre hadde gått, og om hvor perfekt alt var.

I dag tenkte jeg fortelle hvordan det egentlig gikk i kulissene.

Det meste gikk jo egentlig helt greit, det tok bare tid å lage. Alle dekorasjonene på geleen og sugerørene, det å lage innbydelser, lage plakaten til å sette hodet på Lego-mannen, pakke og dekorere godteposer, henge opp ballonger og alt annet som gjorde at det ble Lego-party, det er jo tross alt bare å printe ut ting, og sitte på diverse kveldsstunder å sette sammen i ro og mak.

Da er det verre med de tingene man ikke behersker helt, men som man så gjerne ønsker å få til...for eksempel kakebakingen.

Bakingen hadde jeg gruet meg skikkelig til. Jeg hadde gått sterkt ut og bedt jubilanten ønske seg en kake, og bestillingen til mor var klar. Han ønsket seg et lego-hode, med snilt ansikt på den ene siden og slemt ansikt på den andre siden. (Akkurat som et sjømonster han har som en liten legofigur).

Jeg forsto fort at sjømonsteret han tenkte på, ikke lot seg kopiere av mor, så for å gjøre jobben lettere for meg selv, godsnakket jeg litt med han og fikk han til å velge en annen figur jeg kunne kopiere hodet til.

Det ble en surfer med enkelt ansikt. Dette skulle jeg få til. Piese of ckake.

Jeg startet friskt med å lage kakebunnene som skulle bli til det flotte Lego-hodet. Jeg så for meg 4 kaker oppå hverandre for å få proporsjonene rett, og begynte å sprette opp kakemiks for å bake kakene.

(Ja, du leste riktig. Jeg kapitulerte allerede da jeg satt og så igjennom bakebøker i jakten på den rette oppskriften. Jeg forsto min egen begrensning, og tenkte at vi denne gangen (også), går for at utseende teller mer enn innholdet... Derfor ble det Møllerens langpanne sjokoladekake)

Bestevenninnen min kom heldigvis innom denne kvelden, og hjalp til med å sprette opp poser og "bake" kakebunnene.

De første par kakene ble helt ok stekt. Neste kake fikk en enorm topp, og den tredje ville rett og slett ikke la seg steke midt i.

Siden jeg trengte 4 kaker til hode-kaken min, ble jeg ganske fortvilet over at den ene kaken ikke ble ferdig stekt. For å løse problemet skar jeg ut midten av kaka og prøvde å steke den litt til. Det gikk. Den ble brent.

Nå sto jeg igjen med én av kakene som en ring.

Etter å ha tenkt meg om lenge, fant jeg ut at jeg kunne fylle hullet i kaka med marshmallows, og når jeg var i gang med å fylle den, hev jeg like god på rike mengder M&Ms også.

For å montere kaka, tok jeg en riktig stekt og fin bunn nederst, så ringen med godisene i, så en riktig stekt bunn, og på toppen tok jeg kaka som hadde tatt helt av i ovnen, og hadde en svær topp. Den skar jeg ut til å bli den lille runde sirkelen legohoder har på hodet.

I hele 3 minutter så kaka ganske kul ut! Jeg var klar til å legge på den siste glasuren før jeg skulle starte med marshmallows-fondanten som danner dekoren på kaka.

Det er da det skjer.

Kaka begynner å ese utover.

Og nedover.

Min geniale plan med å fylle kake-ringen med godis slår helt feil. Ringen sprekker opp, og nå begynner det å falle M&Ms ut av kaka.

Jeg hyler til. Roper på mamma (ja, i en alder av 36 var det mamma jeg tilkalte) som er der for å være barnevakt, og i et desperat forsøk på å redde noen av kakebunnene, drar jeg fram stekespader og fat, plukker kaka fra hverandre i rekordfart, og berger heldigvis det meste.

Modern ler. Venninnen min ser på meg med et blikk som sier "hva er plan B?", og jeg kjenner at det går kaldt nedover ryggen på meg.

Hva vil guttungen si nå når mamma ikke klarte å lage det enkleste Lego-hodet en gang?

Det er ikke så mye annet å gjøre enn å ta fram iPaden, Google Lego-kake og Lego Chima, for raskest mulig finne en plan B.

Heldigvis kommer jeg over en kake jeg kan kopiere. Den er normal størrelse på, og har ingen vanskelige figurer som må modelleres (så da slipper jeg å lage katastrofe-Karius og barneskole-Baktus som jeg lagde i fjor).

På merkelig vis blir kaka ganske fort ferdig. Jeg får til og med brukt den ring-kaka med marshmallows og M&Ms inni, og kaka blir fin den. Heldig er jeg med laginga av marshmallows-fondanten også.

Dagen etter får Sverre se kaka, og heldigvis godkjenner han den. Han kjenner igjen løven han ønsker seg som liten Lego-figur, så alt er egentlig en fryd.

Nå trenger jeg bare lage den samme kaka en gang til, for det skal jo være 2 barnebursdager.

Hvordan det gikk med kake nr 2, må jeg nesten skrive om i neste blogginnlegg. Det holdt på å bli en VELDIG DYR affære, for å si det mildt.

Her "redder" jeg kaka med marshmallows...

Her har marshmallowsen fått selskap av M&Ms.

Her er kaka nesten ferdig. Dette er FØR jeg la på det 4. laget. Rakk nemlig ikke ta bildet på de 3 minuttene kaka var fin, før jeg måtte redde den. Hadde glasur mellom hvert lag for at den skulle henge sammen. ...eller falle lettere sammen, alt etter som.

Men det ble bra til slutt da. Sverre likte kaka, og var henrykt over at det var marshmallows inni kaka. Han sa det til barna i de to neste selskapene også, at det var godis inni kaka, men det var det jo ikke. 

Nærbilde av kake nr 1. 

Det endelige kakebordet. Har du ikke lest selvskryten min av hvor fint det gikk i bursdagen, så finner du det her.

MARSHMALLOWS-FONDANT
Har fått et par spørsmål om hva marshmallows-fondant er og hvordan man lager det.
Det er rett og slett noe man kan bruke i stedet for marsipanlokk over kaka. Det smaker bedre synes jeg, og får man det til, så er det også lettere å jobbe med. 

Gidder du ikke lage det selv, kan det kjøpes ferdig som fondant på velassorterte matvarebutikker, Jernia, Panduro Hobby etc.

Oppskriften på marshmallows-fondant finner du hos min gode venninne som virkelig kan bake, og som driver bloggen kakekunst.no.






Kommentarer

Populære innlegg